به گزارش 8دی نیوز با رونمایی از طرحهای تازه مانتو که از پرچم ایران و نمادهای جام جهانی به عنوان الگوی اصلی طراحی و رنگ بندی استفاده شده، این پرسش پیش آمده که آیا طراحی مانتوهای مورد تایید بنیاد مد با واقع گرایی و مبتنی بر نیاز عمومی تعریف شده و کارکرد عمومی این پوششها در نظر گرفته شده است؟
خانه مد از جمله موسسات تک منظورهای است که بنیاد ملی مد و لباس برای مدسازی و ارائه طرح به بازار تایید کرده است؛ بنیادی که قرار است در این حوزه پوششهای طراحی و تولید شده در داخل را با همکاری دیگر دستگاههای مسئول گسترش دهد و در همین راستا به تازگی شاهد رونمایی از لباسهایی با طرح عجیبی از سوی این مجموعه بودیم و این طرحها بر تن مدلهای ایرانی روی استیج به نمایش درآمد و رونمایی شد.
در نشست رونمایی از این چهار طرح مریم مویدی، مدیر خانه مد گفت: فضای موجود جامعه مربوط به جام جهانی است به همین خاطر رونمایی از آثار ورزشی خالی از لطف نیست؛ البته قرار بود طرحها قبل از جامجهانی رونمایی شود اما به دلیل مشکلاتی دریافت مجوز به طول انجامید. ۴ طرح به نامهای پانچو یوز، مانتوزا، آرک ایرانی و مانتو یوز است که هر کدام به خاطر استفاده از المانهایی نظیر یوزپلنگ و پرچم ایرانی اینچنین نامگذاری شدهاند.
هرچند مشخص نیست این طرحها دقیقاً برای استفاده بانوان در محیطهای ورزشی نظیر ورزشگاهها طراحی شده یا برای استفاده در اماکن عمومی، با توجه به عدم امکان حضور بانوان در مسابقات فوتبال و والیبال و برخی رشتههای دیگر که تمرکز بیشتری در این دوره بر آنها وجود دارد و همچنین عدم تمایل از چنین پوشش هایی توسط اغلب بانوانی که در کشورهای خارجی به تشویق ملی می پردازند – به دلایل کاملاً مشخص – تنها گزینه پیش رو استفاده در سطح شهرهای ایران است.
همچنین نکته ی عجیب در مورد این شوی لباس ملی جایگزین شدن شکل پلنگ در پرچم ایران که نشان شیر و خورشید را یادآور می شود ، بسیار قابل توجه است.
حضور کارشناسان و خبرنگاران مرد در کنار بانوان در شو لباس و مانتو ....اتفاق تعصف بار دیگری است...